Bursaray Haberleri

Bursaray projesi hakkında en güncel haberler bu sayfada

Hızlı Tren Karayolu Trafiğini Rahatlatacak

Afyon Kocatepe Üniversitesi Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Hüseyin Akbulut, son dönemde artan hızlı tren projelerinin hayata geçirilmesinin karayollarındaki trafik güvenliğini yükselteceğini, Afyonkarahisar gibi önemli bir yol kavşağında bulunan kentin trafik yükünü yüzde 38 azaltacağını söyledi.

Afyon Kocatepe Üniversitesi Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Hüseyin Akbulut, karayolunun insanların sosyal ve kültürel etkinliklerine bakıldığı zaman en önemli parametrelerinin başında geldiğini belirtti. Tarihler boyunca baktığımız zamanda insanların ve medeniyetlerin daha hızlı ve konforlu bir şekilde nasıl yolculuk yaparım ve taşıma yapabilirim hesabında olduklarını dile getiren Akbulut, “Bunu başaran ülkeler ve insanlar, medeniyet açsından daha gelişmiş, daha müreffeh hayata geçmişlerdir. Bunu başaramayanlarda daha geri kalmıştır. Onunun içindir ki karayolu kültürel ve ekonomik anlamda ülkelerin ve insanlar arasındaki olmazsa olmaz en önemli olgu karayoludur” dedi. Gelişmiş ülkelere ve Avrupa ülkelerine bakıldığı zaman ulaşım ve taşımacılık olgularını dengelediğinin görüldüğünü ifade eden Akbulut, Türkiye’de yük ve yolcu taşımacılığında yüzde 90’ının karayolu ağırlıklı yapıldığına değindi.

“HIZLI TREN ÇALIŞMALARI ÇOK ÖNEMLİ”

Karayolunun bu dengi yoğun kullanılmasının trafik güvenliği ve yol güvenliği konusunda ciddi sıkıntıları da beraberinde getirdiğine işaret eden Akbulut, şöyle konuştu: “Bunu bir şekilde çözmek gerekiyor. Karayolundaki yüzde 90 olan yük ve yolcu taşımacılığını hızlı, tren, normal demir yolu taşımacılığı, deniz ve hava yolu taşımacılığı gibi ulaşım modlarına transfer edilmeli. Özellikle demir yolunun ulaşımdaki payının arttırılması gerekir. Bu anlamda bakıldığında, Avrupa’ya oranla ülkemizin payının çok az olduğunu görüyoruz. Son dönemde yapılan hızlı tren projelerindeki çalışmalar, Afyonkarahisar ve diğer illerimiz için karayolu ve trafik güvenliğine çok ciddi katkı sağlayacaktır. Karayolları üzerindeki yük ve yolcu trafiği rahatlayacağı için trafik akışı da rahatlayacak. Buna bağılı alarak aynı oranda güvenlik açısından da bir rahatlama durumu söz konu olacaktır. Demir yolları bu anlamda yapılması gereken adımlardır. Türkiye ne kadar da bu çalışmalarda biraz geç kalsa da önümüzdeki süreçte trafikte önemli güvenlik artışı olacaktır.”

EN ÖNEMLİ MESELE TRAFİK GÜVENLİĞİ

Karayollarındaki bu kullanım yüksekliğinin trafik kazalarına da yansıdığını anlatan Akbulut, ölümlü kazaların çokluğundan bahsetti. Akbulut, trafik kazalarındaki ölüm sayısı bakımından 10 binlerin olduğu Türkiye’de bu sayının düşürülmesi gerektiğini vurgulayarak, “Genel anlamda bakıldığında Türkiye’deki trafik kazalarında ölüm oranı Avrupa ülkelerine göre çok fazla. Kendimizi Avrupa ile kıyasladığımız da, Avrupa Birliği’ni hedefleyen bir ülke olarak baktığımızda ölüm oranı oldukça fazla. Her yıl trafik kazalarındaki ölüm sayısı 10 bine yakın sayılarla ortaya çıkıyor. Bu sayı kaza yerinde ve daha sonra ölen kişilerin sayısıyla değişiklik gösteriyor. Bu trafik kazalarında ortaya çıkan yaralanmaları da düşündüğümüzde sadece ekonomik değil sosyal anlamda maliyetinin çok ağır olduğunu söyleyebiliriz. Bana göre ülkedeki en önemli meselelerden biri trafik güvenliğidir. İnsanların güvenliği açısından bunun ciddi bir şekilde ele alınması ve üzerine gidilmesi gereken bir konudur” diye konuştu.

YOLLARDAKİ YOĞUNLUK YÜK TAŞIMACILIĞINDAN KAYNAKLANIYOR

Yük taşımacılığında da demir yollarının tercih edilmesinin önemine değinen Akbulut, karayollarının rahatlatılması için bunun elzem olduğunu dile getirerek, şöyle konuştu: “Türkiye’de yük taşımacılığını yaptığınız zaman bunu kamyon ile yapıyorsunuz. Hangi alandan bakarsanız bakın, kamyon ile yük taşımacılığı yapmak doğru bir yaklaşım değildir. Bunun nedenlerine şöyle bakmak lazım. Birincisi çevre ve emisyon salınımı açısından yanlış bir yaklaşımdır. Çünkü doğaya çok fazla zararlı gaz salınımı olmaktadır. Diğer taraftan trafikte çok yoğun bir akışa neden olacaktır. Karayolu üst yapısındaki karolu performansına çok zarar görmesine neden oluyor. Ekonomik olması ve yakıt kullanımı açısından da çok pahalı bir yöntem olduğunu görüyoruz. Hangi taraftan bakarsanız bakın, kamyonla karayollarında yük taşımak eğer mecbur değil iseniz, demir yolu ahtınız yok ise en pahalı, en riskli taşımacılık yöntemidir.”

“ÜNİVERSİTE İÇİN ÖNEMLİ BİR POTANSİYEL ORTAYA ÇIKACAK”

Akbulut, hızlı tren seferlerinin Afyonkarahisar için çok büyük kazanımlar sağlayacağını dile getirdi. Hızlı tren seferleriyle birlikte kentte turizm, konaklama ve öğrenci potansiyeli açısında gelişmeler yaşanacağını belirterek, yetkililerin bu konuda ufkunun açık olmasını istedi. Hızlı terenin sadece Afyonkarahisar için değil, üniversite içinde önemli bir potansiyeli ortaya çıkaracağını da sözlerine ekleyen Akbulut, şunları konuştu: “Konya’da Selçuk Üniversitesi’ne Ankara’dan günü birlik her gün gidip gelen birçok öğrenci var. Aynı şekilde Kocatepe Üniversitesi’ne de günü birlik gidip gelen öğrenciler olacaktır. Buna yönelik plan ve program yapılması, hem üniversite açısından hem de Afyon’un geneli açısından çok önemli. Buna hazırlıklı olmalıyız.”

“KENT ÜZERİNDE ÇOK BÜYÜK TRAFİK YÜKÜ VAR”

Afyonkarahisar’ın yolların kesişme noktası olduğunu dile getiren Akbulut, kent üzerinde çok büyük bir trafik yükünün olduğunu dile getirdi. Hızlı tren seferlerinin Afyonkarahisar odaklı çevre illere yapılmaya başlaması ile kentin trafik yükünün azalacağını anlatan Akbulut, “Hızlı tren yapıldıktan sonra araçların, araç kullanan insanların yüzde 38 oranında hızlı trene geçiş yapmasını bekliyoruz. Bu konuda yaptığımız araştırmalar bunu gösteriyor. Yani trafikteki araçların yüzde 30’dan fazlasının yollardan kalkacağı öngörülüyor. Dolayısıyla yollarımızdaki trafik baskısında çok ciddi bir şekilde azalacağını biliyoruz” dedi. (Kaynak: gazete3)